Ved Andreassens arbeidsbenk hos Motor Service i Melsomvikveien - Stokkes «poliklinikk» for mer eller mindre haltende maskiner - venter ørten motorsager på behandling.

- Ja, det køer seg her som på sykehuset, og noen synes nok ventetida er vel lang også hos meg, humrer motoreksperten. 

IMG_9482
John Olav Andreassen har vært redningsmann for folk med maskintrøbbel i 55 år.

Gitt «nødhjelp» i genersjoner

Som profesjonell har han jobbet med salg og reparasjoner av gressklippere, motorsager og andre maskiner for hage og skogsdrift i 55 år. Når kunder kommer for å søke råd eller hjelp, er de nå om dagen gjerne barn eller barnebarn av hans første kunder. Han startet nemlig karrieren allerede i 1968.

- De første 6-7 åra var jeg ansatt i et lokalt firma. Da det fikk problemer i 1975, overtok jeg like godt virksomheten. I nesten 30 år drev jeg butikken på egen hånd fram til Hagia-kjeden overtok. Men i 2016 ville de ikke mer. Jeg syntes det var for ille at Stokke skulle miste en så viktig virksomhet. Selv om jeg var blitt pensjonist, fikk jeg derfor med et par til og så startet vi opp igjen  fra scratch. Det har jo gått bra, forteller Andreassen.

Handler om lidenskap

Men han uttrykker lettelse over å være ute av eierskap og ansvar for daglig drift. Nå bruker han det meste av sin tid og kompetanse på sin egentlige lidenskap - reparasjoner og maskinvedlikehold. Den ble født under oppveksten på gården hjemme i Andebu. 

- Guttunger som vokser opp på gård kan knapt unngå å få et nært forhold til traktorer og maskiner, sier han.

- Hva er de mest vriene problemene en fagmann som deg får på verkstedbenken?

- Det kan være så mangt, men alt lar seg til sist løse. Spørsmålet er helst hva det skal koste, sier han etter å ha tenkt seg litt om.

- Er vi ikke der at det er blitt ulønnsomt å reparere?

- Det er to ting å si om det. Her får vi inn mange profesjonelle maskiner, særlig motorsager. De har høy anskaffelsesverdi i forhold til hobbybetonte produkter og lønner seg nesten alltid å reparere. Så handler det om å ta vare på verdier. Å reparere og unngå sløsing er viktig i seg selv, sier han

En mann i tetsjiktet

Sjefen i huset, Bjørn Olaf Lervik, skyter inn at det er et tydelig trekk i tida at folk vil ha hjelp til reparasjoner i stedet for kast og kjøp. Miljøbevisstheten er økende. Viktig i denne sammenheng er det da også at deler er lett tilgjengelig - særlig til Stihl og Husqvarna.

- Og når det er snakk om kunnskap om maskiner og reparasjoner er John helt i tetsjiktet, sier Lervik og peker på all den innrammede heder som rikelig dekorerer vegger i butikk og verksted.

Etter femti år som «Stihl-mann» troppet Stihl-ledelsen en dag opp for å hylde Andreassen for innsatsen.

- Men jeg tok altså bare ei lita flis av kaka, skratter Andreassen med en lett skjærebevegelse i lufta. Jeg er ikke så glad i det søte.

Det forklarer vel at han er ved god helse og lever og ånder for faget - så å si til alle døgnets tider.

- Valgmulighetene er mange for den som skal kjøpe seg en hage- eller skogsmaskin i våre dager. Hvilket merke anbefaler du?

- Det viktigste er at du har et verksted nær der du bor. Før eller siden skjer det noe. Kanskje har motorsaga havnet under traktorhjulet, sier Andreassen.

Han har ingen tanker om å gi seg ved verkstedbenken. Ferie har han heller ikke ofret noen tanke i sitt lange yrkesliv.

- For et par år siden havnet John på sykehus. Etter en fjorten dagers tid kom han på jobb igjen og mente han nå hadde hatt nok ferie, ler Bjørn Olaf Lervik.